18/12/2023

A logisztika evolúciója: a selyemúttól a mesterséges intelligenciáig és a robotokig 

A logisztika az évszázadok során figyelemreméltó fejlődésen ment keresztül. Kezdetben alapvető szállítási és tárolási gyakorlatnak indult, mára azonban olyan összetett technológiai területté vált, amely létfontosságú szerepet játszik a gazdaságban. Tekintsük át együtt a logisztika fejlődésének folyamatát, a jelenlegi trendeket és a jövő kilátásait. Sort fogunk keríteni az automatizálásra és a mesterséges intelligencia alkalmazására is.

A tengeri és szárazföldi logisztika kezdetei 

A logisztika gyökerei az ősi civilizációkig nyúlnak vissza. Elsőként a föníciaiak, az egyiptomiak és a görögök alakítottak ki tengeri kereskedelmi útvonalakat az árucsere érdekében. Ők dolgozták ki a tengeri szállítás alapelveit is, beleértve a navigációs technikákat és a rakománykezelést.  

Az Európát és Ázsiát összekötő első kereskedelmi útvonalak is ekkor jöttek létre. Az egyik leghíresebb – a selyemút – több mint kétezer évvel ezelőtt keletkezett. A kelet és a nyugat között vezető kereskedelmi útvonalak e bonyolult hálózata a logisztika korai alapelveit tükrözi. A karavánok és a teherhordó állatok értékes rakományt szállítottak, míg a megállók és fogadóhelyek pihenést és védelmet biztosítottak az utazóknak. 

Az ipari forradalom: teljes gőzzel előre 

Az ipari forradalom kulcsfontosságú időszak volt a mai logisztika szempontjából. A gőzzel üzemeltetett közlekedés és a gyárak fejlődése a tömegtermelés kialakulásához vezetett, ami a hatékony elosztóhálózatok iránti igényt is megnövelte. A vasút lett a fő közlekedési mód, amely lehetővé tette az áruk nagy távolságokra történő eljuttatását és felgyorsította a kiszállításukat. Az USA keleti és nyugati partjai közötti vasúti összeköttetés kiépítésével a szállítási idő több hónapról 7 napra csökkent. 

Ugyancsak ebben az időszakban jött létre Amerikában az első magánfutárszolgálat, amely elsősorban a gyorsaság és a garantált határidőre történő kézbesítés tekintetében különbözött a postától.  

A 20. század: racionalizálás és új technológiák 

A logisztika legnagyobb fellendüléséhez a 20. század elején az első autók megjelenése vezetett. Ezek felváltották az addigi lóvontatású kocsikat és hatékonyabbá tették a helyi szállítást. A szállítmányokat olyan helyekre is el lehetett juttatni, ahová a vasúti hálózat nem ért el.  

Napvilágot láttak az első postai automaták is, amelyek lehetővé tették, hogy az emberek a nap 24 órájában el tudják küldeni a csomagjaikat. Egyes városok, például Párizs és New York még csőpostarendszereket is kiépítettek, amelyek nyomás alatt álló csöveket használtak a szállítás felgyorsítására.  

A második világháború után a légi közlekedés fejlődése révén a légi szállítmányozás a logisztika általános részévé vált a nagy mennyiségű küldemények nagy távolságokra történő szállításában. Ami a közúti szállítmányozást illeti, az első fém szállítókonténereket 1956-ban Malcolm McLean amerikai kamionsofőr fejlesztette ki. Ezek teljesen megváltoztatták az egész iparágat, és ma is a modern logisztika alapkövét képezik.  

Az 1960-as évek a teherfuvarozás bővülését és a számítástechnika integrációját hozták el. Az IBM fejlesztései felváltották a papíralapú kézi adatbevitelt, és ízelítőt adtak abból, hogy milyen lesz a logisztikai rendszerek jövője.   
 
A számítógépek megjelenése és az adatfeldolgozó rendszerek kidolgozása teljes mértékben megváltoztatta azt, ahogy a logisztikára tekintünk. Az 1960-as és 1970-es években az IBM által kifejlesztett számítógépes rendszerek új eszközöket biztosítottak a készletgazdálkodáshoz, az útvonal-optimalizáláshoz, a szállítmányok nyomon követéséhez, nagymértékben megkönnyítve ezáltal a logisztikai műveletek koordinálását. A földrajzi információs rendszerek és a speciális szoftverek kifejlesztése segített a szállítási útvonalak optimalizálásában és a hatékonyság növelésében” – teszi hozzá Martin Marek, a DODO technológiai és logisztikai vállalat operatív igazgatója.  

1975-ben egy mára már megszűnt vállalat, a Logisticon létrehozta az első számítógépes raktárkezelő rendszert. Ezt a WMS-t először egy kiskereskedelmi vállalat, a J.C. Penney használta, és ezzel gyakorlatilag megkezdődött a raktárkezelés modern korszaka. A WMS segítségével a logisztikai vezetők nyomon követhették a megrendeléseket, ellenőrizhették a készleteket és felügyelhették a disztribúciót. Ez ma már magától értetődőnek számít, de akkoriban hatalmas előrelépést jelentett. Emellett az 1970-es években feltalálták a vonalkódot is, amely sokkal könnyebbé tette a csomagok azonosítását. 

Az ezredforduló: az e-kereskedelem térhódítása  

A digitális korszak új szintre emelte a logisztikát. A számítógépek és az internet megjelenése sokkal fejlettebb kommunikációt, a szállítmányok valós idejű nyomon követését és hatékonyabb adatkezelést tett lehetővé. Az internet hatalmas fellendülése és az e-kereskedelemre gyakorolt hatása jelentős változásokat hozott a logisztikában.  

„Az olyan vállalatok megjelenése, mint az Amazon és az Alibaba megváltoztatta a fogyasztók kézbesítéssel kapcsolatos elvárásait, és igényt teremtett a gyorsabb, pontosabb és költséghatékonyabb logisztikai megoldások iránt. Megnőtt a kis csomagok száma, és olyan új kézbesítési módszerek jelentek meg, mint a másnapi vagy aznapi kézbesítés.  

A valós idejű nyomon követési és felügyeleti rendszerek lehetővé tették a logisztikai vállalatok számára, hogy hatékonyabban kezeljék készleteiket, a nagy adatelemző eszközök pedig segítettek az ellátási lánc működésének optimalizálásában és a költségek csökkentésében. Sok vállalat elkezdte kiszervezni logisztikai műveleteit külső logisztikai szolgáltatókhoz (3PL). Ez lehetővé tette számukra, hogy a saját főtevékenységükre összpontosítsanak, miközben az ellátási lánc hatékony kezelését logisztikai szakértőkre bízzák” – magyarázza Marek.  

Egyes nagyvállalatok, például az Amazon, megkezdték az első úgynevezett fulfillment központok kialakítását. Ezek a hatalmas, gyakran magas szinten automatizált raktárak hatékonyabbá tették a megrendelések feldolgozását, és csökkentették a megrendelés leadása és a küldemény kézhezvétele közötti időt. A szállítórendszerek, az automatizált raktározási és visszakeresési rendszerek (AS/RS) és az optimalizált készletgazdálkodás jelentős szerepet játszottak abban, hogy az e-kereskedelem területén a logisztika gyorsabbá és pontosabbá vált.   

A 21. század: a last mile delivery és az új technológiák

2010 után előtérbe került az utolsó kilométeres logisztika, azaz az elosztóközponttól a vásárlóig tartó út utolsó szakasza. A vállalatok olyan innovatív megoldásokat kerestek, amelyekkel hatékonyabbá és olcsóbbá tehetik a kézbesítést, miközben az árukat a lehető legrövidebb idő alatt juttatják célba. Az ételrendelésre és -kiszállításra szolgáló technológiai platformok, például a DoorDash vagy az Uber Eats megjelenésével az ún. megosztáson alapuló gazdaságban dolgozók is bekapcsolódtak a folyamatba. Ezek gyors és rugalmas szállítási lehetőségeket kínáltak, ami az e-kereskedőkre is hatással volt. A vásárlók ugyanis egyre inkább elvárják az aznapi vagy másnapi kiszállítást.  

A modern logisztikai vállalatok ma már fejlett technológiát és valós idejű adatgyűjtést használnak a szállítási idő, a fuvarozás, az üzemanyag-fogyasztás vagy a futárhasználat optimalizálására. Ez nagyban megkönnyíti a vállalatok számára az áruk kiszállítását és csökkenti a városi környezetre gyakorolt negatív hatásokat. Ha egy logisztikai vállalat képes helyesen megtervezni az útvonalat, maximalizálni az azon közlekedő jármű terhelését, és az ügyféllel való jó kommunikációnak köszönhetően minden szállítmányt határidőre és késedelem nélkül tud kézbesíteni, akkor a logisztika fenntartható módon végezhető” – teszi hozzá Marek.

A logisztika jövője: a mesterséges intelligencia 

Az automatizálás, a mesterséges intelligencia (AI) és az adatelemzés technológiai újításai döntő szerepet játszanak majd a logisztika jövőjében. A mesterséges intelligencia bevezetésének fő céljai a hatékonyság növelése és a szállítási költségek csökkentése, figyelembe véve a környezetet és a bonyolult városi közlekedési helyzetet.  

A DODO a modern technológia egyik úttörője a logisztikában. Ezért fejlesztettük ki saját GAIA nevű platformunkat. Ez az összes folyamat optimalizálása és a flottakapacitás maximalizálása érdekében hatalmas mennyiségű adatot elemez.  

Nemrégiben kísérleti jelleggel elindítottuk az úgynevezett rendelési előrejelzőt is. Ez a technológia a mesterséges intelligencia segítségével két héttel előre, órákra lebontva képes megjósolni az ügyfelek megrendeléseit és azok hozzávetőleges célállomásait. További technológiai újításaink közé tartozik a kézbesítési szolgáltatás dinamikus árazása, amely lehetővé teszi a kereslet optimális elosztását a nap folyamán úgy, hogy a csúcsidőszakokban enyhítse a forgalmat.  

Egyre több logisztikai vállalat alkalmaz robotokat és drónokat is. A robotokat olyan feladatok automatizálására használják, mint a komissiózás, a csomagolás és a szállítás a raktárakban, míg a drónok bevezetése hatással lehet a küldemények ügyfeleknek történő kiszállításának vagy a raktárak és elosztóközpontok közötti áruszállításnak a jövőjére. 

Ön is innovatív last mile logisztikai megoldást keres? Vegye fel velünk a kapcsolatot egy kötelezettség nélküli megbeszélésért.