16/03/2023

5 dolog, amit tudnod kell a franchise-ról

DODO franchise

A McDonald’s, a Starbucks, a Tesco, de a Remax, az Invia vagy épp a Bata is mind olyan márkák, amelyek franchise-rendszerben működnek. Ez az üzleti modell teszi lehetővé, hogy tulajdonosként egy olyan meglévő üzletlánc részeivé válhassunk, amely bevált know-how-val, jól működő munkafolyamatokkal és gyakran jelentős marketingerővel rendelkezik. A franchise-elv egyre inkább teret nyer olyan ágazatokban is, amelyekben egészen a közelmúltig nem is számítottunk rá: ilyen például a logisztika, ahol a DODO Partner programja néhány évvel ezelőtt úttörővé vált.

Vállalkozás indításán gondolkodsz, és érdekel a franchise-rendszer? Íme, néhány érdekes tény erről az üzleti modellről, amit jó, ha tudsz.

1. Akár azonnal elérhető ügyfelek

Egy erős márka felépítése sok időt, pénzt és befektetett energiát igényel. Egy franchise-üzlettel azonban már az első naptól kezdve stabil ügyfélkört és egy olyan márkát kapunk, amelyet az emberek jól ismernek és tudják, mire számíthatnak tőle. A franchise-rendszeren belül szintén hatalmas előnyt jelent az erőforrások megosztása, amely az ügyfelekre is kiterjedhet.

A DODO franchise koncepciójában garantáljuk partnereinknek az előre egyeztetett megrendelések mennyiségét, amivel levesszük vállukról az ügyfélkeresési stressz terhét, ráadásul nem szükséges a logisztikai jártasság, hiszen velünk nem kell a nulláról kezdeni.

2. A franchise egy alacsony kockázatú üzleti modell

A vállalkozók túlnyomó többségének ismerősek az indulással járó nehézségek, némelyikük pedig soha nem is jut túl ezeken – a KSH adatai alapján tavaly Magyarországon közel 30 ezer társas vállalkozás szűnt meg, az önálló vállalkozásokkal együtt pedig ez a szám meghaladja a 150 ezret. A franchise-licenc esetében viszont egy olyan márkát kapunk, amely bevált és működő üzleti modellel rendelkezik. A franchise hálózathoz való csatlakozás – legyen szó étteremről, gyorsétteremről vagy autóalkatrész-kereskedésről – nem azt jelenti, hogy a tulajdonosa bedob minket a mélyvízben, mi pedig azért küzdünk, hogy bele ne fulladjunk.  A franchise a tudásmegosztásra és a támogatásra épül, hogy mindkét fél számára előnyös legyen a pontos szabályok szerinti közös munka. A koncepció sikerességét mutatja az is, hogy a Franchise Consultants, Inc. kimutatása szerint az USA-ban munkanaponként átlagosan minden nyolcadik percben nyílik egy új franchise vállalkozás.

3. A franchise-rendszer hozzáférést kínál a már bevált és értékes know-how-hoz

A know-how mérhetetlen értéket képvisel az üzleti életben, éppen ezért minden vállalkozó jogosan védi. A franchise-rendszeren belül azonban ezt is megosztják egymással a felek, tehát a partnerek a know-how-t is megvásárolják, így építhetnek rá. A licenccel együtt hozzáférést kapunk a jól működő folyamatokhoz, bevált módszerekhez és a technológiai háttérhez.

Ha a logisztikai iparágat nézzük, a DODO esetében ez többek között a pontos útvonaltervezést és az összes kapcsolódó logisztikai folyamat irányítását végző fejlett szoftvert jelenti. Saját fejlesztésű GAIA logisztikai platformunkhoz a franchise partnereink automatikusan hozzáférhetnek, így a bonyolult és költséges tervezésre szánt időt és pénzt saját üzletáguk zavartalan működésére és fejlesztésére fordíthatják.

4. A franchise magas marketingköltség nélkül nyit meg új üzleti lehetőségeket

A marketing a legtöbb – nem csupán – kezdő vállalkozó számára egy kihívást jelent, amely az amúgy is szűkös költségvetés jelentős hányadát felemészti. A helyzet még ennél is rosszabb lehet, ha nem értenek a marketinghez, és megfelelő stratégia nélkül költenek rá. A franchise koncepció ebben a tekintetben is jelentős könnyebbséget hoz, mivel kamatoztathatjuk egy bevált márka jól működő marketingstratégiáját, és előnyösebb helyzetbe kerülhetünk például a beszállítókkal történő megállapodások során is. Ezért a DODO-nál nemcsak az informatikai infrastruktúráról és a logisztikai oldalról gondoskodunk, hanem a marketingről is, így a franchise-partnereink jelentősen csökkenthetik kiadásaikat.

5. Hogyan kezdjük el?

Franchise indításához egy dologra mindenképp szükségünk lesz, ez pedig a hajlandóság, hogy új dolgokat tanuljunk, és időről időre kilépjünk a komfortzónánkból. Az is fontos, hogy képesek legyünk egy csapat (a DODO esetében egy futárcsapat) vezetésére, tagjainak motiválására és nyitottak legyünk a visszajelzéseikre. Szükségünk lesz továbbá kezdőtőkére is, amely lehetővé teszi egy sikeres franchise elindítását. De aggodalomra semmi ok, nem kell egyedül végigcsinálni. Mi a DODO-nál a kezdetektől ott vagyunk, és végigkísérjük partnereinket az egész folyamaton, rendszeres képzést és egyéb támogatást nyújtunk számukra. Hozzáállásunkat a Csehországban odaítélt Év Franchise-rendszere 2021 díj is bizonyítja, amelyet egyévi működés után nyertünk el.

Az utolsó kilométeres logisztikai franchise nemcsak hazánkban, hanem egész Közép-Európában egyedülálló. A DODO Partner programja évek óta növekszik és folyamatosan bővül. Örülnénk, ha te is csatlakoznál hozzánk az utunkon!

Érdekel a DODO franchise programja? Vedd fel velünk a kapcsolatot!