07/11/2023

Jelentős változásokat hozhat a dinamikus árazás elterjedése az utolsó kilométeres házhoz szállítás területén

Budapest, 2023. november 7. – Számos e-kereskedőnek jelenthet forgalomnövekedést, vásárlóiknak pedig kisebb szállítási költséget a mesterséges intelligencia alapú logisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO által bevezetett dinamikus árképzés. Az utolsó kilométeres házhoz szállítás úttörője 2023 őszétől kínálja ügyfelei szélesebb körében ezt az innovatív megoldást, ami egy idei kutatás* alapján, akár vásárlást eldöntő tényezővé is válhat.

Dinamikus árképzést eddig is gyakran alkalmaztak, például olyan szolgáltatások esetén, mint a repülőjegy vagy a szállodai szobák foglalása. Az online rendelések házhoz szállításánál azonban ez a fajta árazás még újdonságnak számít.Dinamikus árazáskor az online kereskedők rugalmasabb kézbesítési árakkal dolgoznak, tehát egyetlen fix szállítási díj helyett, a vásárlók több lehetőség közül választhatnak, attól függően, hogy aznap mikorra kérik a házhoz szállítást. A kézbesítési díj több tényezőtől függhet – például a beérkező rendelések számától, a napszaktól és a helytől. Az aznapi kiszállításra specializálódott DODO a dinamikus árképzést elsősorban a belső pénzügyi adatok, a kiválasztott idősáv hossza vagy az adott idősávon és helyszínen belül leadott megrendelések intenzitása alapján, valós időben határozza meg, kifinomult algoritmusok és adatelemzés segítségével. A teljesen automatizált folyamat tehát egyszerre több paramétert értékel, így olyan szállítási árat képes meghatározni, amely egy adott idősáv aktuális keresletén és a szállítás becsült költségén alapul.

A dinamikus árképzés lehetőséget biztosít a vásárlóknak, hogy a számukra kedvezőbb szállítási áron vegyék igénybe az aznapi kézbesítési szolgáltatást, tehát abban az esetben, ha a leggyorsabb szállítási díjat túl magasnak ítélnék, van lehetőségük ugyanarra a napra, csúcsidőn kívül kérni a kézbesítést kedvezőbb áron. Mivel online vásárlás során a megrendelők nem csupán az árakat és a termékek magas minőségét, de a házhoz szállítás módját és költségét is figyelembe veszik, a dinamikus árazás lehetősége vásárlást eldöntő tényezővé válhat. Ezt támasztja alá a DODO idei, reprezentatív magyarországi kutatása* is, amelyben a megkérdezettek több mint 90 százaléka leginkább a szállítás árát tartja fontosnak.

A rugalmas kézbesítési díjaknak köszönhetően a csúcsidőszak várhatóan kevésbé lesz túlterhelt, az azon kívüli idősávokban pedig növekedhet a rendelésszám, ami a gördülékenyebb rendelésfeldolgozást, illetve kiszolgálást, s ezzel a vásárlói elégedettség további javítását segítheti. A versenytársakkal szemben is előnyt jelenthet, hiszen a fix ár bizonyos esetekben túl magas lehet, a dinamikus szállítási árakkal vonzóbbá és végső soron olcsóbbá tehetik vásárlóik számára áruikat az e-kereskedők.  Mivel a megrendelések kiszállítása jobban eloszlik a nap folyamán, csökken a reggeli és a délutáni dugóban kézbesített csomagok száma, tehát a logisztika folyamata a legforgalmasabb időszakokban kevésbé fogja negatívan befolyásolni a városi infrastruktúrát. A városi okoslogisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO a dinamikus szállítási árképzést, a tesztelési időszakot követően, idén ősszel kezdte el kínálni ügyfelei szélesebb körének.

* A kvantitatív kutatást a Behavio Labs végezte egy 1200 fős – magyarországi online vásárlók kor, nem és régió szerinti – reprezentatív mintán, 2023. március 24. és április 11-e között. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés.  

XXX

További információ:
Gubik Lili
dodo@flowpr.hu
+3620-665-0377

A DODO-ról 

A DODO a modern és környezetbarát városi logisztika szakértője. Adatvezérelt platformjának köszönhetően maximálisan hatékony és pontos aznapi házhoz szállítást kínál partnerei részére. A DODO, mint technológiai és logisztikai vállalat, megbízható és személyre szabott “utolsó kilométeres” szállítási megoldást nyújt olyan vállalati ügyfelek számára, mint a KFC, a Hervis, a ROSSMANN vagy a SPAR. A jelenleg több mint 2300 futárral és több mint 1000 autóval rendelkező DODO Csehország, Magyarország, Ausztria, Németország, Szlovákia, Lengyelország és Bulgária számos városában van jelen, hazánkban a többi között Budapesten, Miskolcon, Debrecenben és Szegeden.  A Deloitte Fast50 szerint a DODO a régió egyik leggyorsabban növekvő vállalata.