Flotta menedzsment: A DODO flottája újult erővel és pontos stratégiával mozog az okoslogisztikai piacon
A gazdasági nehézségekből fakadó kihívások kezelése érdekében az okoslogisztikában élenjáró DODO stratégiát dolgozott ki a flottateljesítmény és flottakarbantartás hatékonyságának növelésére, valamint a vállalat zökkenőmentes működésének elősegítésére.
A DODO flotta jelenlegi helyzete
A háborús piaci helyzetnek köszönhetően lelassult az autógyártás és a haszongépjárművek vásárlása is. A helyzetet súlyosbítja, hogy a COVID-járvány beköszöntével alkatrészhiány lépett fel a piacon.
A koronavírus-járvány az utóbbi évtizedek legnagyobb gyárleállásait okozta, amelyet a mai napig nem heverték ki a gyártók, sok piaci szereplő még egyáltalán nem tudta pótolni a leállásból fakadó termelés kiesést. A folyamatnak azonban ez csak egy láncszeme. A gyárleállásokhoz az ideiglenes anyaghiány is hozzájárult, hiszen alapanyag hiányában, nincs miből autót építeni, így viszonylag rövid idő alatt eszkalálódott a helyzet.
,,Mi szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen a flottakezelő, vagyis a Schiller Autó Család biztosított számukra raktáron lévő autókat, amelyeket tartósbérletbe tudtunk venni. A szoros együttműködést 2021 júliusában kezdtük meg, amikor átvettük az első 10 autót tőlük, azóta 90 autót bérlünk hosszú távra. Emellett 100 további gépjármú érkezésére vár a csapat, amelyeket 2023-ban fog átvenni a cégcsoport.” Nyevzgljagyenko Tamás, Fleet Business Partner
A gyártásleállások mellett az üzemanyagár drágulása is fontos szerepet játszott a flottát érintő kihívások kialakulásában. Az üzleti tevékenységük keretében házhoz szállítást is végző kis- és középvállalkozások – például éttermek, pizzériák – költségeit is rendkívüli módon megnövelte az üzemanyagárak látványos emelkedése. A benzin ára 2021-ben mintegy 34 százalékkal, a dízelé pedig ennél is nagyobb mértékben, 54 százalékkal nőtt. Ennek nyomán egy autónként átlagosan napi 100 km-t megtevő, a szállítási feladatokat három járművel teljesítő étterem vagy pizzéria költségei például 170 000 forinttal nőttek a benzines, és több mint 240 000 forinttal a dízelüzemű gépkocsik esetén, az elmúlt év azonos időszakához képest.
Az üzemanyagköltségek ugrásszerű növekedése még inkább felértékelte a DODO által kínált adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló kiszállítási megoldásokat, amelyek a fuvarfeladatok teljesítésének felgyorsítása mellett a megtett út jelentős csökkentését is lehetővé teszik. A különböző célállomások és az aktuális forgalmi helyzet valós idejű elemzése révén a DODO képes a megtett út lerövidítésére, ami a házhoz szállítás ökolábnyomának mérséklése mellett megtakarítást jelent a szállítási feladatok költségei terén is.
“Flottamenedzsment során kiemelten fontos a költséghatékonysági megoldások megtalálása. A költséghatékony megoldások között szerepel az autók folyamatos monitorozása, az átlagfogyasztás visszaszorítása, a költségek folytonos kontroll alatt tartása, mint például a szervizköltségek, autók havi költségei, és az üzemanyagköltségek. A MOL Group ebben is partnere a DODO-nak“ Nyevzgljagyenko Tamás, Fleet Business Partner
A flottakezelő eszközök segítségével a flottamenedzserek valós idejű betekintést nyerhetnek az autók működésébe, miközben a prediktív elemzések és a pontos riportok révén növelik a vezetői elégedettséget és csökkentik az üzemanyag-felhasználást. Ez az oka annak, hogy a flottamenedzserek 75 százaléka flottakezelő szoftverre vagy járműtelematikára támaszkodik napi szintű működés segítése érdekében
Hogyan alakul jelenleg a DODO flottája?
Jelenleg 83 darab Fiat Doblo, 6 darab Fiat Panda, 4 darab Fiat Ducato, 37 darab Volkswagen Caddy áll rendelkezésünkre tartósbérletben, 46 darab autó pedig rövidtávon áll a DODO rendelkezésére. Ezen járművek méreteit tekintve is a legideálisabbak, és megbízhatóságuk is figyelemre méltó. A csúcstechnológiának köszönhetően, hároméves kontstrukcióban dolgoznak a járművek, ezáltal a flotta életkora maximum három év.
A DODO flottája összesen 35 autóval rendelkezik, amelyek környezetbarát mivoltuk és kisebb kibocsájtásuk lévén nélkülözhetetlen flotta kapacitást jelentenek a vállalat számára. A DODO GAIA technológiájának köszönhetően az optimalizált útvonalak megtétele is hozzájárul a környezetbarát városi logisztika megvalósulásához.
,,2022 júniusától kezdve teszteljük az elektromos autókat, és éppen folyamatban van a megfelelő típus kiválasztása. Amire nagy hangsúlyt fektetünk, az a hatótávolság, a méret és a megbízhatóság. A kiválasztási folyamat jelenleg is zajlik, 2023-ban szeretnénk a mostani flottánk 10 százalékát bővíteni.” Kárpáti Hunor, Fleet Specialist
Legfrissebb technológiai trendek alkalmazása
Átvételkor autóinkat CAN-BUS GPS-szel szereljük fel, amely minden szükséges adatot továbbít számunkra. A GAIA-val összeköttetésben álló GPS-technológia segítségével monitorozható az autók pillanatnyi helyzete, a futárok vezetési stílusa és technikája, amelyet a rendszer pontozni is képes. A flotta gyakorlatilag egy technológián alapuló egység, amelyben a flotta tagjai és a rendszer túlsó végén lévő illetések folyamatosan kommunikálnak egymással. A GAIA nagy erősségét képezi a DODO vállalatcsoportnak, hiszen a forgalmi engedélyek, a szerviz-papírok, és a szerződések rögzítése is a rendszerben történik, ennek köszönhetően minden, az autóra vonatkozó adattal rendelkezünk.
,,A flotta működtetése felelősségteljes feladat, amely rengeteg kihívással és újdonsággal tarkítja a mindennapjainkat. Az autók szervizelése, a káresemények rendezése, és a különböző adminisztrációs feladatok rögzítése, elvégzése mellett a GAIA felügyelete is munkakörömhöz tartozik. A GAIA gyakorlatilag a flotta szervezeti egységének tekinthető, mivel a platformon keresztül minden releváns információt tartalmazó adat elérhető számunkra, mint például az aktuális kilométerállás, az autók pontos helyzete, pozíciója. A GAIA révén rendelkezésünkre állnak olyan információk, amelyek elengedhetetlenek a flotta költséghatékony működtetéséhez“ Kárpáti Hunor, Fleet Specialist