05/03/2024

Case-study: teljes körű logisztikai és tanácsadási szolgáltatás egy online élelmiszereket kínáló új webáruház számára

Élelmiszerek kiszállítása a megrendeléstől számított 3 órán belül, kiváló minőségű friss gyümölcsök és zöldségek, valamint a hűtött és fagyasztott élelmiszerek hőmérsékleti láncának garantált fenntartása. Ez az, amire a REWE Csoporthoz tartozó Billa vásárlói számíthatnak, amikor online rendelik meg élelmiszereiket. A webáruház elindítása és az élelmiszer-kiszállítás bevezetése átfogó tanácsadói tevékenységet igényelt részünkről a logisztika, a raktározás és a vásárlói élmény terén.

Ausztria és Németország után Csehország következett. A Billa kiskereskedelmi hálózat piaci pozícióját megerősítendő saját e-shop elindítására készült. A követelmények egyértelműek voltak: gyorsan, megbízhatóan és minden élelmiszer-szállítási szabványnak megfelelően kiszállítani a vásárlók által megrendelt termékeket. Mindezt azzal a céllal, hogy már a kezdetektől fogva magasra helyezzük a lécet, és pozitív ügyfélélményt biztosítsunk.

A Billa az ételkiszállításban szerzett korábbi tapasztalataink és az európai piac legnagyobb szereplőitől származó referenciáink miatt úgy döntött, hogy a DODO-hoz fordul. A mi feladatunk az volt, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a kísérleti üzemben minden a lehető legjobban működik. És mivel az építkezés úgynevezett zöldmezős beruházás volt, jól jött az utolsó kilométer logisztikájában szerzett szakértelmünk.

Élelmiszer-kiszállítás felállítása a nullától kezdve

Már az együttműködés kezdetétől fogva világos volt, hogy a szerepünk nem csak abból fog állni, hogy rácsatlakozunk a rendszerekre és hibakeresést végzünk a folyamatokban. Segítettünk a raktár logikájának kialakításában, sőt, a webáruház munkafolyamatainak a meghatározásában is. Korábbi projektekből szerzett tapasztalatainknak köszönhetően az olyan szolgáltatások beállításában is segítséget tudtunk nyújtani, mint a fizetési módok kiválasztása vagy a weboldalon lévő időablakok kalibrálása.

Ezt követően előkészítettük az új online élelmiszerüzlet teljes szállítási logisztikai felépítését: 

  • adatelemzőink prediktív adatszimulációk alapján meghatározták a megfelelő szállítási zónákat, hogy a lehető legtöbb vásárlót tudjuk kiszolgálni, miközben a szállítási útvonalakat a lehető leghatékonyabbá tegyük, ezáltal csökkentve a költségeket és a környezeti terhelést is.  
  • Közösen számos folyamatot állítottunk be. Ezek egyike volt a rendelés előkészítésének folyamata. Ezt úgy optimalizáltuk, hogy megfeleljen a Billa raktári folyamatainak, ugyanakkor a mi számunkra is megfelelő legyen a rendelések berakodása és felcímkézése során. 
  • Kiszállítási kapacitásunkat úgy alakítottuk ki, hogy csökkentsük az egyes megrendelések költségeit. 
  • A kiszállítást végző járművek típusát olyan szolgáltatási paraméterek alapján terveztük meg, mint a táskák mérete, a megrendelések száma vagy a rakományok száma.
  • Prága és Brno mellett felvettük a kínálatba Mladá Boleslavot is, ami kibővítette az ügyfélkört, és a Horní Počernicében található raktár miatt logisztikailag is előnyös volt.  

Ezáltal a DODO és a Billa között stratégiai szimbiózis és erős üzleti partnerség jött létre. Mindkét vállalatnak fontos, hogy az ügyfelek számára a lehető legjobb vásárlói élményt nyújtsa, és minden csapat ezt a célt szem előtt tartva vett részt a projektben.

Technikai megvalósítás: cseh-osztrák együttműködés 

A DODO egy hat fős csapata vett részt a szoftverünk és a Billa rendszerei összekapcsolásában. A csapat szorosan együttműködött az ügyfél ausztriai informatikai csapatával, amely a webáruház fejlesztéséért volt felelős. Az összes eshetőség finomhangolása több hónapot vett igénybe, és a folyamat a webáruház fejlesztésének alakulásától függött, így különbözött attól a helyzettől, amikor egy már elkészült megoldáshoz csatlakozunk.  

Kezdettől fogva mi kezeltük a teljes integrációt a saját GAIA rendszerünkhöz, amely gyakorlatilag a teljes folyamatot kezeli – az útvonaltervezést, a megrendelések egyes autókra való felosztását, és a futárszolgálat alkalmazásaihoz történő csatlakozást. Gondoskodik továbbá a nyomon követésről is, beleértve a visszamenőleges elemzéseket és az adatgyűjtést a további logisztikai optimalizálás érdekében.

Roll-out fázis: Nyilvános és nem nyilvános pilot üzemelés  

Mielőtt Billa a nyilvánosság számára is elérhetővé tette volna az ételkiszállítási szolgáltatást, először a Billa alkalmazottai és hozzátartozóik vettek részt a kísérleti üzemben. Kezdetben csak négy autóval szállítottunk, de 2023 januárjától, a webáruház hivatalos elindítását követően az autók és a futárok száma megnőtt. 2023 augusztusának végén már 20 autóval szállítottunk Brünnbe, Prágába és Mladá Boleslavba, és naponta körülbelül 400 vásárlást kézbesítettünk.

A DODO és a Billa együttműködésének jövője: a Cseh Köztársaság további városainak lefedése

A tesztüzem kiválóan sikerült, és most már ügyfelünk jövőbeli terveire összpontosíthatunk. Ez többek között az, hogy 2025 végére a Billa webáruházon keresztül a vásárlást a Cseh Köztársaság egész területén elérhetővé tegyük a vásárlók számára. Nagyon örülünk, hogy részt vehetünk ebben.