10/01/2024

A mesterséges intelligencia 2024-ben tovább gyorsítja az online rendelések kézbesítését 

Budapest, 2024. január 10. – A tervezési folyamatok és a rendelések számának, illetve jellemzőinek előrejelzésével, a környezetbarát, alternatív járművek integrálásának segítésével, valamint a dinamikus árképzés támogatása révén az árak konszolidációjával ad új lendületet a házhoz szállítások fejlődésének 2024-ben a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás. Az utolsó kilométeres kiszállításra specializálódott DODO szakértői szerint emellett tovább javíthatja idén az online rendelések kézbesítésének hatékonyságát a zónalogisztika terén a zónák AI-alapú meghatározása. 

Az online vásárlók háromnegyede számára már jelenleg is döntő tényező a gyors és pontos aznapi kiszállítás a megfelelő webshop kiválasztása során, ez az igény pedig a következő években várhatóan még több felhasználó számára válik alapelvárássá. A piaci verseny szempontjából így elengedhetetlenné válik az e-kereskedők gyors reakciója, a kézbesítési szolgáltatásaik felzárkóztatása és bővítése, amelyekben többek között a mesterséges intelligencia, az alternatív szállítási módok és a dinamikus árképzés bevezetése segítheti őket. A DODO szakértői sorra veszik, hogy milyen meghatározó trendek fogják uralni 2024-ben a logisztikai iparágat, továbbá rávilágítanak, milyen vásárlói igények alakítják majd az e-kereskedelmi szektort a következő években. 

Még jobb tervezés a mesterséges intelligencia és az alternatív járművek integrálásával

Tavaly a legmeghatározóbb trendnek a mesterséges intelligencia számított, amely a technológiai megoldások egyre fontosabb elemeként nem kerülte el a logisztikai iparágat sem. Az AI és a gépi tanulás térhódítása rendkívül fontos mérföldkő a hatékony logisztikai működés szempontjából: a fejlett előrejelző modell segítségével egyre könnyebbé válik egy adott területen belül a megfelelő számú jármű és futár hatékony elosztása, valamint az útvonalak tervezése úgy, hogy nemcsak az aktuális helyzetet, hanem a következő órák és napok alakulását is figyelembe veszik. Ez jobb hozzáférhetőséget biztosít a vásárlóknak, emellett a környezetbarátabb és zökkenőmentesebb városi közlekedéshez is hozzájárul.  

„Tavaly elindítottuk az AI megrendelés-előrejelző modellünket Csehországban, amelynek alkalmazását hamarosan hazánkban is elkezdjük. A modell mesterséges intelligencia segítségével gyűjtött adatok alapján két héttel előre, órára pontosan képes megjósolni egy adott terület vásárlói megrendeléseinek mennyiségét, mindössze 10 százalék alatti hibaaránnyal. Így már nemcsak a jelen, de a jövő várható eseményeinek megfelelően is tudunk tervezni. Ennek az AI-alapú technológiának a hatékonyságra és a tervezésre gyakorolt hatása óriási egy olyan méretű logisztikai vállalat számára, mint a DODO. A fejlett adatelemzés és a jövőbeli események modellezésének jelentősége tovább nő, ennek köszönhetően a logisztikai vállalatok egyre megalapozottabb döntéseket hoznak majd, amely többek között gyorsabb kiszállítást eredményez a szolgáltatás jelentős drágulása nélkül” – mondta Kordás Sándor, a DODO magyarországi értékesítési vezetője. 

A mesterséges intelligencia új lehetőségeket kínál az alternatív járművek alkalmazásában is. Azzal, hogy a logisztikai vállalatok képessé válnak megbízhatóan előrejelezni egy terület megrendeléseinek összetételét és helyét, lehetővé válik számukra, hogy adott időpontban a szállítójárművek megfelelő kombinációját alkalmazzák, például drónok, robotjárművek, teherbiciklik, elektromos robogók vagy akár folyami hajók bevetésével. Ezért belátható időn belül az alternatív közlekedési eszközök használatát már nem a jogszabályok vagy maguk a járművek technológiája korlátozza majd, hanem hogy képesek-e úgy alkalmazni, beosztani őket, hogy a költségek és a fenntarthatóság szempontjából elérjék a kívánt hatást. Az áruk és a közlekedési eszközök összetettségének növekedésével párhuzamosan a szállítási rendszerek is komplexebbé válnak, amelyeknek figyelembe kell venniük többek között a különböző járművek teherbíró képességét, az akkumulátorok hatótávolságát és a környezeti viszonyokban való használhatóságukat. 

A kereslet konszolidációja és a logisztikai szegmensek közötti határ elmosódása   

A vásárlók számára egyre fontosabbak az olyan értéknövelő házhoz szállítási szolgáltatások, mint a kézbesítés minősége és gyorsasága, amelyek a termékek ára és a házhoz szállítás díja mellett komoly vásárlást befolyásoló tényezők is lehetnek. A DODO tavalyi, reprezentatív magyarországi kutatásának* adatai szerint az online vásárlók háromnegyede a gyors házhoz szállítást tartja az egyik legfontosabb tényezőnek. Emellett több mint 40 százalékuk számára a szállítási mód fenntarthatósága is döntő fontosságú. A városokban a küldemények gyorsabb és hatékonyabb kézbesítését többek között a zónalogisztika koncepciója teszi lehetővé, amely lebontja az egyes logisztikai műveletek között húzódó határokat, optimalizálja az útvonalakat, és egy adott zónán belül egységesen osztja el a megrendeléseket az elérhető járművek között. 

„A zónalogisztika egy okos erőforrás-megosztási koncepció, amelynek köszönhetően a vásárlók gyorsabban megkapják csomagjaikat, kevesebbet fizetnek a szállításért, az adott területen működő járművek pedig maximális kihasználtsággal működnek – nem járnak „üresen”. A városok külön zónaként vagy zónák csoportjaként működnek, amelyeket a mesterséges intelligencia oszt fel, és ahol a kiskereskedői csomagfelvételi pontok találhatóak. Várhatóan a zónalogisztikai megközelítés egyre szélesebb körben fog elterjedni hazai és nemzetközi szinten, ami tovább csökkenti a szállítási időt, miközben fenntartja az expressz kézbesítés megfizethetőségét” – emelte ki Kordás Sándor. 

A megfizethetőségre irányuló nyomás és a dinamikus árképzés bevezetése    

Az e-kereskedelemben állandó trend, hogy a minőség növelésével párhuzamosan a költségeket a lehető legalacsonyabban kell tartani, miközben az árukat és szolgáltatásokat a lehető legszélesebb körben kell megfizethetővé tenni. Bár egyre nő az igény a gyors és pontos kiszállítás iránt, a DODO tavalyi kutatása szerint, ezért a szolgáltatásért a vásárlók többsége nem szívesen fizetne plusz összeget. Ezt az ellentmondást oldhatja fel a dinamikus árazás bevezetése, amelyet olyan területeken, mint a repülőjegy-, taxi- és szállodafoglalások, már régóta alkalmaznak. A logisztikai dinamikus árképzés lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy valós időben, az aktuális kereslet alapján határozzák meg a szállítás árát, optimalizálva a szállítási csúcsokat, és a lehető legolcsóbbá téve a gyors és pontos kiszállítást. 

„A dinamikus árazásnak köszönhetően a vásárlóknak lehetőségük lesz választani a csúcsidőszakban drágább, vagy csúcsidőn kívüli kedvezőbb szállítási módok között. Csehországban ezt a koncepciót néhány ügyfelünkkel tavaly már nagy sikerrel teszteltük, idén pedig magyarországi ügyfeleink is számíthatnak a dinamikus árazási rendszer bevezetésére” – mondta a DODO magyarországi értékesítési vezetője.

Többcsatornás megközelítés és alapértelmezett aznapi kiszállítás még a túlméretes áruk esetében is

Az online értékesítés ugrásszerű növekedése ellenére egyre világosabbá válik, hogy az uralkodó üzleti modell a hagyományos és az online kereskedelem kombinációjából áll majd. Ha egy kiskereskedő a lehető legjobb vásárlási élményt, és a lehető legátfogóbb kiszolgálást akarja nyújtani vásárlóinak, manapság kulcsfontosságú az online és offline környezet megfelelő integrációja. Így a korábban kizárólag fizikai üzletet működtető kereskedések is egyre nagyobb valószínűséggel kínálják majd az áruik házhozszállítását a megrendelés napján. Ráadásul a trend gyakorlatilag semmilyen szegmenst sem kerülhet el, beleértve a túlméretes árukat is, amelyek esetében a vásárlók korábban aligha tudták elképzelni az expressz kézbesítést.  

„Világszinten megfigyelhető tendencia, hogy az online élelmiszer-kiskereskedők által felállított mérce más szegmensekre is átterjed. Tavaly például Csehországban a Decathlon sportszergyártó lánccal együttműködve bevezettük a sporteszközök aznapi kiszállítását, beleértve az olyan túlméretes csomagokat is, mint a multifunkciós fitneszgépek vagy futópadok. A vásárlók az ilyen árukat tehát már a megrendelés napján házhoz kapják, és ha szükséges, a futárok még az emeletre is felviszik a csomagokat. Biztos vagyok benne, hogy a következő két évben az óránkénti időablakos aznapi kiszállítás gyakorlatilag minden e-kereskedelmi szegmensbe megérkezik, és a vásárlók számára elvárt standarddá válik” – összegezte Kordás Sándor. 

* A kvantitatív kutatást a Behavio Labs piackutató ügynökség végezte egy 1200 fős – magyarországi online vásárlók kor, nem és régió szerinti – reprezentatív mintán, 2023. március 24. és április 11-e között. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés.   

XXX 

További információ: 
Gubik Lili 
dodo@flowpr.hu 
+3620-665-0377 

A DODO-ról  

A DODO a modern és környezetbarát városi logisztika szakértője. Adatvezérelt platformjának köszönhetően maximálisan hatékony és pontos aznapi házhoz szállítást kínál partnerei részére. A DODO, mint technológiai és logisztikai vállalat, megbízható és személyre szabott “utolsó kilométeres” szállítási megoldást nyújt olyan vállalati ügyfelek számára, mint a KFC, a Hervis, a ROSSMANN vagy a SPAR. A jelenleg több mint 2300 futárral és több mint 1000 autóval rendelkező DODO Csehország, Magyarország, Ausztria, Németország, Szlovákia, Lengyelország és Bulgária számos városában van jelen, hazánkban a többi között Budapesten, Miskolcon, Debrecenben és Szegeden.  A DODO az utolsó kilométeres logisztikai szolgáltatók közül több mint 55 millió eurós forgalmával az európai piac három legnagyobb szereplője közé tartozik, és egyben a legtöbbet igénybe vett európai fuvarozó az élelmiszer-kézbesítési ágazatban.