14/11/2023

10 kulcsfontosságú tipp az élelmiszerek tökéletes karácsonyi házhozszállításhoz

DODO grocery online

2016 óta rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk a webáruházak élelmiszereinek házhozszállítása terén. Miközben 7 országban biztosítottuk az utolsó mérföldes logisztikát, megtanultuk, hogyan kell kezelni az év végi kiszállításokat. Inspirálódjanak webáruházuk karácsonyi szezonra való felkészülése terén.

Élelmiszer házhozszállítási szolgáltatásainkat Európa legnagyobb szereplői veszik igénybe. A nagyszerű kiszállítást és így az ügyfélélményt is az év bármely szakában alapos felkészülés előzi meg. Íme néhány tippünk arra vonatkozóan, hogyan készülhetnek fel az e-kereskedelemben a karácsonyra.

1. A megrendeléskezelő platform képességeinek ellenőrzése

A siker kulcsa a megfelelő megrendeléskezelő platform, hogy a szezon előtt már ne kelljen semmit sem beállítani vagy módosítani. Akár házon belüli, akár külső megoldásról van szó, győződjenek meg arról, hogy könnyen skálázható. Például a mi GAIA platformunk 10 vagy akár 1500 autót is képes kezelni anélkül, hogy csökkenne a teljesítménye.

2. Belső forródrót létrehozása üzemzavar esetére

Ha minden erőfeszítésük ellenére leállna a vásárlásokat kezelő belső rendszer, álljon készenlétben egy forródrót az alkalmazottak, és különösen az IT csapat számára. A karácsonyi szezonban egy rendszerhiba sokkal többe kerül, mint az uborkaszezonban.

3. A web kapacitásának ellenőrzése

Csúcsidőben a weboldaluknak a szokásosnál sokkal több látogatót kell kezelnie. Győződjenek meg infrastruktúrájuk felkészültségéről, hogy az ügyfelek ne találkozzanak hibaüzenetekkel, és a weboldal se fagyjon le a rendelési folyamat során. 

4. Ideiglenes munkavállalók előzetes felvétele

Karácsonyra javasoljuk, hogy az üzemeltetéshez (komissiózók) és a házhozszállításhoz, valamint az ügyfélszolgálati vonalra is alkalmazzanak kikölcsönzött munkaerőt. Röviden, az ügyfeleknek nem lenne szabad tapasztalniuk semmilyen különbséget. A legjobb szolgáltatás biztosítása érdekében futárok számát az év vége közeledtével akár 30%-kal is növeljük. Korán el kell kezdenünk a toborzást, mi a DODO-nál már nyáron megkezdjük a felkészülést.

5. Mindenkit időben tanítsanak be

A munkavállalók létszámának növelésével se feledkezzenek meg az alapos betanításról. Ellenőrizzék le az egész folyamatot, és készüljenek fel arra, hogy a betanításokra sokkal gyakrabban kell majd sort keríteni. Ehhez helyiségre és a többieket betanító kollégákra is szükségük lesz. Mi például, akik általában heti 2 oktatást szoktunk tartani, a karácsonyra szezonra készülve akár napi 2-t is megtartunk.

6. A berakodási logisztika beállítása

Ahogy nő a futárok száma, úgy növekszik a járművek száma, tapasztalataink szerint akár 30%-kal is. Ezért előre gondoskodjanak arról, hogy legyen hol parkolniuk, valamint a rakodás koordinálásáról is. Egy a be- és kijáratnál elhelyezett és a vezérlőrendszerrel összekapcsolt egyszerű jelzőlámpás rendszer megakadályozza a káoszt. Košík.cz ügyfelünk esetében kiválóan vizsgázott a GAIA platformunk és az SAP kombinációja. 

7. Szerezzenek tartalék autókat

Egy nagyobb flotta több szervizszolgáltatást igényel, és sajnos a balesetek aránya is nőni fog. Erről egyformán tehet az időjárás és az egyszerű közvetlen arányok. Míg év közben elég +13% tartalék járművel számolni, addig a szezonban ezt a tartalékot 20%-ra kell növelnünk. Gondoljanak arra is, hogy az autómentők nem biztos, hogy el tudnak indulni a nagy hóban, és előfordulhat, hogy speciális autómentők alkalmazására lesz szükségük. Ezért mindig jobb, ha több tartalék futár és autó áll rendelkezésre. 

8. Megfelelő raktári kapacitások

Nagyszámú megrendelést csak több emberrel és megfelelő felszereléssel lehet jól kezelni. Ezért szerezzék be időben a ládákat, táskákat, hűtőelemeket vagy komissiózó olvasókat, hogy a raktári személyzet könnyen tudjon komissiózni, a futárok pedig mindent be tudjanak rakodni.

9. Felszerelés előkészítése új futárok számára

Végül, de nem utolsósorban, az új futároknak felszerelésre van szükségük. Ezért készítsenek elő elegendő fizetési terminált, mobiltelefont és egyéb felszerelést attól függően, hogy mennyivel növelik a futárok számát, valamint csomagoljanak be a számukra takarókat is arra az esetre, ha autómentőre kellene várniuk.

10. Inkább megkésve, de mindig a teljes bevásárlást szállítsák le

A karácsonyi szezonban megváltozik a vásárlói magatartás. Míg év közben fontos, hogy a vásárlás időben megérkezzen, karácsonykor az emberek szemet hunynak, ha a futár később érkezik, ugyanakkor sokkal fontosabb a számukra, hogy mindent megtaláljanak a táskájukban, amit rendeltek. A legtöbbször nincs esélyük arra, hogy máshonnan szerezzék be az alapanyagokat. A kikészítés ellenőrzése tehát fontosabb, mint máskor.

Kívánjuk, hogy a házhozszállítás során minden úgy menjen, mint a karikacsapás, minimális balesettel és sok elégedett ügyféllel. Ha megfogadják tanácsainkat, biztosan sikerrel vészelik át a karácsonyi szezont. Ha pedig inkább kiszerveznék az utolsó mérföld logisztikáját, lépjen kapcsolatba velünk. Valószínűleg a 2023-as karácsony esetében már késő, de jövőre mindenképpen segítünk.